AdobeRGB of sRGB


Misschien heb je wel eens gehoord van AdobeRGB, sRGB of ProPhotoRGB. Het is de kleurruimte van een foto. Maar wat is dit precies? Welke kleurruimte stel je in voor je foto en waarom? En wat is het verschil met CMYK? In deze blog vertel ik je wat je hierover moet weten.


Iedere foto (of afbeelding) is opgebouwd uit een heleboel pixels. Zo’n pixel is als het ware een piepklein puntje en samen maken miljoenen puntjes (megapixels) de uiteindelijke foto. Elke pixel heeft een specifieke kleur. Deze kleur is opgebouwd uit een bepaalde hoeveel rood, groen en blauw. Dit is dus ook gelijk waar de afkorting RGB vandaan komt: Red, Green, Blue.


Verschillende kleurruimtes zijn te vergelijken met verschillende verffabrikanten. Elke fabrikant heeft een x aantal kleuren in z’n assortiment en daarbij bepaalde keuzes gemaakt. Zo kan fabrikant A door het mengen van de basiskleuren bijvoorbeeld maximaal 10.000 kleuren verf maken. De fabrikant vond het belangrijk dat een groot bereik aan kleuren vertegenwoordigd was.


Fabriek S heeft hetzelfde aantal kleuren, maar koos juist voor kleinere stapjes tussen de kleuren. Wil je een kleur bijvoorbeeld een ietsiepietsie geler maken? Dan kan dat. Het verschil met het assortiment van A is dus dat de kleuren als het ware dichter op elkaar zitten.


Fabriek P vond het assortiment van A en S maar ‘zozo’. Deze fabriek besloot dat je élke denkbare kleur verf moest kunnen bestellen en in zijn assortiment vind je wel 50.000 verfkleuren. Het assortiment is dus het uitgebreider dan bij A en S.


Het ‘assortiment’ is ook het verschil bij AdobeRGB, sRGB en ProPhotoRGB. ProPhotoRGB heeft een veel groter bereik dan Adobe RGB en sRGB. sRGB is heeft het smalste bereik.


De kleurruimte die je kiest is afhankelijk van het doel van de foto. Het is niet zo dat ProPhotoRGB of AdobeRGB persé beter is dan sRGB omdat het een groter kleurbereik heeft. Integendeel. Het kleurprofiel dat je gebruikt moet juist vooral passen bij wat je met de foto gaat doen.


Met verf is dat net zo. Het merk of ‘type’ verf dat je koopt moet passen bij het materiaal dat je wilt beschilderen. Zo heb je vaak andere verf nodig voor op hout dan voor op muren. Kies je toch een citroengele muurverf en je smeert deze op hout, dan pakt de kleur misschien wel eerder sinaasappeloranje uit.


Zet je een foto op het internet, dan kun je dit het beste doen in sRGB. Er zijn die ook overweg kunnen met AdobeRGB, maar lang nog niet allemaal zelden bij smartphones en tablets. Dit resulteert dan in een foute (lelijke) kleurweergave.


Dat je een andere kleurweergave krijgt van een AdobeRGB-foto als de browser sRGB verwacht, is op zich ook niet zo gek. Als jij bij fabrikant A de kleur azuurblauw bestelt, dan is de kans groot dat je een nét iets andere kleur krijgt dan bij fabrikant S of P. Heb jij een kleurwaaier van verf A en wil jij de kleur oranje nummertje 211 bestellen, maar je doet dit per ongeluk bij fabrikant P of S, dan is het niet gek als zij een net andere kleur oranje hebben gelabeld onder nummer 211.


De meeste printcentrales verwachten een foto in sRGB. Stuur jij een foto in AdobeRGB toe, dan kan het zijn dat het kleurprofiel wordt genegeerd. En omdat de foto behandeld wordt alsof het een sRGB-profiel heeft, kloppen de kleuren van de afdruk niet. Als je niet weet wat je doet of als je twijfelt welke kleurruimte de afdrukcentrale gebruikt, kies dan sRGB. Professionele printcentrales herkennen wel de kleurruimten en hebben soms zelfs een eigen kleurruimte die je kunt downloaden.


Zelf ben ik voorstander om (vrijwel) alles in sRGB te doen. Het maakt mijn werk gemakkelijker, omdat dit voor zowel internet als prints een goed resultaat geeft. Ook voorkom ik dat ik per ongeluk een AdobeRGB-foto upload naar het internet, met vreselijke kleuren tot gevolg. (Bij module-opdrachten voor de Fotovakschool moesten we bij prints overigens AdobeRGB gebruiken.)


De enige keer waarbij sRGB meestal geen optie is, is als het om drukwerk gaat. De meeste drukkers werken met kleurruimte CMYK. CMYK staat voor Cyan, Magenta, Yellow, Key. (De K is gekozen voor zwart in plaats van de B van Black, om te voorkomen dat de B wordt verward met blauw.). Deze kleuren herken je misschien wel van je eigen printer.


(met dank aan informatie van de Fotovakschool)