De ideeën vliegen me nog niet bepaald om de oren. Het enige wat welk elke keer terugkomt in mijn gedachten is de DRIELUIK. En natuurlijk PORTRETTEN. En MARISKA, ook zij stond al genoteerd in mijn nieuwe schriftje met de kaft van kurk. Maar verder blijft het leeg. Waarom wil ik eigenlijk een DRIELUIK maken, anders dan dat op je profielpagina in Instagram 3 foto’s naast elkaar worden gepresenteerd en 3 lijsten naast elkaar zo lekker én eigenwijs oneven én mooi in balans. Mooie gelegenheid om mezelf eens onder te dompelen in de historie en gedachten achter de drieluik.
“WAT IS DE BETEKENIS VAN EEN DRIELUIK?
Het woord drieluik is afkomstig van het Griekse "triptykhos", wat zoveel betekent als "drielagig". Eenvoudig gezegd gaat het om een schilderij dat op drie panelen is geschilderd of gedrukt.
Traditioneel werd de drieluik gebruikt voor altaarstukken. Het omvat een groot centraal paneel en twee kleinere panelen die aan de binnenkant van de vouwdeuren zijn geschilderd. De driedeling is niet alleen functioneel geschikt, maar weerspiegelt ook de religieuze symboliek van de Drie-eenheid.
De drieledige tragedie blijkt ook uit het gebruik van het drieluikformaat door veel kunstenaars, met panelen die een begin, een middendeel en een einde voorstellen.
REDENEN OM EEN DRIELUIK IN DE KUNST TE GEBRUIKEN
® Om de kunst een schets te geven van begin, midden, en eind delen van een verhaal.
® Om een thema in drie delen voort te zetten.
® Om een onderwerp vanuit verschillende perspectieven of met verschillende technieken te behandelen.
® Om de voortgang van een onderwerp te laten zien, zoals de groei of afname ervan.
® Drie verschillende elementen voorstellen die met elkaar verbonden zijn en elkaar aanvullen.
® Om een zeer groot stuk te verdelen voor gemakkelijker vervoer, opslag en presentatie.”
OKEE! Uiteindelijk heb ik voor de drieluik toch een ONDERWERP nodig; een onderwerp dat ik van verschillende kanten wil bekijken of waar ik een verhaal over wil vertellen. En in mijn geval is het dus niet een onderwerp/verhaal uit de actualiteit van het wereldnieuws, maar iets wat mij momenteel bezighoud. Of tenminste iets wat al jaren ‘op de plank ligt, en waar ik altijd al iets creatiefs mee heb willen doen’.
Een drieluik is dus meer een middel om iets te vertellen en niet zozeer een doel. Natuurlijk wel als je voor een opleiding/cursus een opdracht krijgt om een drieluik te maken, maar niet binnen een creatief proces, denk ik.
De DRIELUIK wordt dus vooralsnog weer even geschrapt. Niet dat ik helemaal geen drieluik ga maken, maar ik wil me nu daar nog even niet tot beperken! Dat betekend weer terug bij af in mijn nieuwe inspiratie schrift. Misschien toch maar weer eens mijn oude schriftjes erbij pakken om te kijken welk onderwerp of verhaal daarin steeds terugkeert en ik nog niet heb aangepakt. Of bij welke ‘oude’ inspiratie mijn creativiteit gelijk overuren gaat maken.