Kleur is meer dan alleen een esthetische keuze. De kleur van je logo, website of kleding kan de emoties, de informatieverwerking en het gedrag van jezelf en andere mensen beïnvloeden. Al in het begin van de 19e eeuw ontdekte wetenschappers (zoals Goethe) al dat kleuren bepaalde negatieve of positieve gevoelens konden oproepen. Ook werd er een onderscheid gemaakt tussen warme kleuren en koude kleuren. Warme kleuren (zoals rood, oranje en geel) zouden een opwindend effect hebben op het gedrag en zorgen voor vrolijkheid. Koele kleuren (zoals blauw en groen) zouden juist een rustgevend effect hebben.


Nog interessanter is om te kijken naar de betekenis van de afzonderlijke kleuren. Waarom lopen we een blauwtje, halen we een wit voetje en willen we de zwarte bladzijdes in onze geschiedenis vergeten? Naast positieve associaties heeft iedere kleur ook negatieve aspecten.


Je weet nu hoe elk van deze kleuren voor je kunnen spreken. Laat ze dan ook spreken en kies de juiste kleur voor de juiste gelegenheid. Wil je indruk maken en alle ogen op je gericht houden? Draag rood. Wil je voornamelijk stabiel en evenwichtig overkomen? Draag blauw. Gebruik zwart dus eerder als je professionaliteit en kracht wilt uitstralen en wit voor een neutrale en evenwichtige uitstraling. Wil je als vrouw je plek verwerven op een kantoor met een hoop mannen? Bruin is jouw antwoord. Probeer zo te spelen met de taal van de kleuren en zie hoe ze voor jou kunnen spreken.


Daarnaast kun je kleuren combineren die elkaars betekenis versterken. Wil je kalmte uitstralen? Gebruik groen en blauwe tinten. Voor leiderschap zou je olijfgroen met grijs kunnen nemen. Vergeet niet de accessoires om accenten aan te brengen.


Tenslotte … de ideale kleur voor een bepaald doel verschilt tussen de seksen: kleding in bruintinten zal bij mannen bijvoorbeeld eerder saaiheid kunnen suggereren dan bij vrouwen, maar dit hangt ook af van wat jou persoonlijk staat qua kleur en vorm en waar je het mee combineert.